Mnogi stručnjaci tvrde da funkcionalnost automatskih ponavljajućih plaćanja (recurring payment) predstavlja jednu od najznačajnijih inovacija u svetu online plaćanja. Nismo sigurni da je najznačajnija, ali nema sumnje da je veoma moćna alatka koja služi i kupcima i trgovcima. Pitanje je samo kako maksimalno iskoristiti potencijal koji pružaju ponavljajuća plaćanja.

Kupci su sve više svesni prednosti automatskog plaćanja pretplata i članarina. Verovatno glavni razlog ovoga predstavlja činjenica da automatsko plaćanje članarine ne zahteva previše angažovanja, a povrh toga eliminiše potrebu za podsetnicima da je vreme za uplatu. Evidentne su prednosti ponavljajućih plaćanja i za same prodavce. Naime, E-trgovci mogu redovno naplaćivati svoje usluge bez potrebe da podsećaju kupca na dospele obaveze, pa tako mogu i kvalitetnije predvideti svoje prihode, poboljšavajući collection. Dakle, svi su zadovoljni!

Zbog komfora koji pruža i zbog toga što olakšava svakodnevni rad, verujemo da ćete i vi, ukoliko već niste, u nekom trenutku početi da koristite ovaj model naplate. Upravo zbog toga ćemo pokušati da objasnimo neke, osnovne elemente ponavljajućih plaćanja.

Platne kartice predstavljaju najčešće korišćen metod plaćanja kada govorimo o ponavljajućim plaćanjima. Ova popularnost nije došla slučajno, već zbog toga što plaćanje karticama daje najviše mogućnosti. Jedna od glavnih je to da većina današnjih kartica dozvoljava ponavljajuća plaćanja, uz potencijalna ograničenja (npr uz ograničen dnevni limit).

Iznosi koji se ovako naplaćuju od kupca se mogu skidati sa kartice u prethodno ugovorenim vremenskim intervalima (bili oni redovni ili ne) i u ugovorenim iznosima, koji mogu ali i ne moraju biti fiksni. Jednom ugovoreni aranžman podrazumeva da tokom njegovog važenja, nisu potrebne nikakve druge posebne formalnosti (npr pisani ugovori i slično), niti je potrebno da kupac daje posebnu dozvolu pre svakog pojedinačnog plaćanja. Najlepše od svega, iznos se odmah naplaćuje, a trgovac o tome biva obavešten.

Kako funkcionišu ponavljajuća plaćanja ?

Pokušaćemo da opišemo jedan tipičan scenario. Po kreiranju naloga na sajtu koji nudi pretplatu na neki sadržaj, često se kupcu nudi besplatan testni period korišćenja usluge. Tokom tog vremena, korisnik može testirati sadržaj ili proveriti da li mu odgovaraju ponuđene funkcionalnosti sajta. Da bi dobio pravo besplatnog pristupa, e-trgovac traži od korisnika da registruje svoju platnu karticu koja će biti korišćena za naplatu, u slučaju da korisnik nastavi korišćenje sajta i posle protoka besplatnog perioda. U drugom primeru, e-trgovac može tražiti registraciju kartice tek posle isteka probnog perioda, ukoliko korisnik želi da nastavi korišćenje sajta.

U obe varijante kupac popunjava formu za plaćanje koja sadrži sve obavezne podatke sa kartice (ime i prezime, broj kartice, datum isteka kartice i CVV broj) i potvrđuje da se ta kartica može koristiti kod automatske naplate u predefinisanim vremenskim intervalima. Ovako deponovani kartični podaci se pretvaraju u tzv „tokene“ i čuvaju na sistemu trgovca. Važno je napomenuti da primena tokenizacije znači da ni u jednom trenutku e-trgovac nema pristup podacima sa kartice – čak ni prilikom njihovog unosa.

Posao e-trgovca se od tog trenutka svodi da kroz svoj sistem i u ugovorenom vremenskom intervalu pošalje zahtev za naplatu slanjem podataka iz tokena bez potrebe da bilo ko ponovo unosi jednom unete podatke sa kartice.

Najčešće se vrše automatska mesečna plaćanja, ali plaćanja mogu biti i jednom godišnje ili svake dve nedelje pa čak i svake nedelje. Odluka o tome pre sveka zavisi od poslovnog modela e-trgovca. Postoji i mogućnost da se korisniku naplaćuje iznos koji nije fiksan, već u zavisnosti od nivoa korišćenja usluge (pay per use), gde se ugovoreni iznos naplaćuje kada se dostigne određena potrošnja. Dobar primer je Skype kredit, gde korisnik može izabrati opciju da se njegov Skype nalog automatski dopunjava naplatom sa deponovane kartice, onog trenutka kada njegov Skype kredit padne ispod određenog iznosa.

Najčešće kupcu se ostavlja mogućnost da može da kontroliše svoja plaćanja. To se postiže time što im se omogućuje izbor ili menjanje paketa usluga, bez potrebe za ponovnim deponovanjem kartičnih podataka.

Opcija je mnogo i upravo to čini ponavljajuća plaćanja neverovatno popularnim.

Ovo ukratko predstavlja suštinu ponavljajučih plaćanja. Sa ovakvim modelom pretplate, vaši klijenti mogu biti sigurni da nihova pretplata neče biti prekinuta samo zato što su zaboravili da je obnove, a vi možete slobodno zaboraviti na slanje upozorenja ili podsetnika vašim zaboravnim korisnicima.

Ako dobro promislite o svim mogućnostima koje vam daju ponavljajuća plaćanja, a posebno prednostima koje one donose, sigurni smo da ćete i vi uskoro postati zadovoljan koriniks usluga ponavljajućih plaćanja.

Related Articles