Najčešći izazovi za svakog E-trgovca

Najčešći izazovi za svakog E-trgovca

Industrija e-Trgovine (e-Commerce) iz godine u godinu rapidno raste. Ovakav brzi rast nije samo karakteristika najrazvijenijih tržišta, kao što su SAD ili Velika Britanija, već i svih ostalih tržišta, uključujući tržište Srbije. Naime, samo u poslednjih 2 godine, broj izvršenih plaćanja karticama na internetu u Srbiji je sa 2,1 milion dostigao 4 miliona. Ovaj trend će se nastaviti i u narednim godinama, a koliko već ove, 2017. godine, očekujemo da broj plaćanja dostigne 6 miliona. Pretvoreno u novčanu vrednost, srpski korisnici kartica su preko interneta platili robu i usluge u iznosu od skoro 150 miliona Evra.

20132014201520162017**
Broj transakcija1.641.9412.000.0002.800.0003.800.0005.130.000
Učešće RSD11,00%25,00%27,00%27,00%27,00%
Rast (YoY)21,81%40,00%35,71%35,00%
Ukupna vrednost transakcija*€ 72.000.000€ 90.000.000€ 120.000.000€ 140.000.000€ 168.000.000
Učešće RSD13,00%23,00%24,60%26,00%26,00%
Rast (YoY)25,00%33,33%16,67%20,00%
Prosečna vrednost transakcije€ 43,85€ 45,00€ 42,86€ 36,84€ 32,75

Pored ovog, organskog rasta, u poslednje vreme vidimo veoma snažan ulazak novih rešenja za plaćanja, upliv novih tehnologija i aplikacija. Možemo slobodno reći da definitivno živimo u vremenu u kome kupci očekuju da is komfora svog doma ili kancelarije mogu da izvrše kupovinu svih svojih potrebština i to na jednostavan i brz način – jednim klikom na dugme. Ovo se dodatno odnosi na mlađe generacije koje očekuju da svoje kupovine i plaćanja obavljaju kroz svoje mobilne telefone.

Nesumnjivo je da će se svaki e-trgovac koji želi da proširi svoje tržište ili da zadrži svoju trenutnu poziciju, neizbežno suočiti sa najmanje nekoliko ozbiljnih izazova u svom poslovanju. Prateći iskustva naših trgovaca u inostranstvu i Srbiji, pokušali smo da ovo svedemo na pet najvažnijih pitanja koja se nameću trgovcima i istovremeno smo pokušali da damo odgovore na ta pitanja.

Posećenost online prodavnice

Najvažniji razlog uspešnosti online prodavnice nije samo u onome šta prodajete, već i koliko i kako promovišete svoj sajt. Dobar marketinški plan je od vitalnog značaja za popularnost vaše online prodavnice. Teško je garantovati dobru posećenost prodavnice ukoliko na primer naziv domena nema nikakve veze sa onim šta prodajete. Ili ukoliko nemate jasnu ideju o svom ciljanom tržišnom segmentu. Trgovci, bili oni veliki ili mali, trebaju imati jasnu strategiju marketinga i osmisliti kampanje usmerene ka svojoj ciljnoj grupi kako bi upravo njih privukli da posete online prodavnicu. Dakle, ukoliko zaista želite da dobijete dobru posećenost svoje prodavnice, radite uporedno na: osmišljavanju zanimljivih ponuda na prodavnici, optimizujte svoju prodavnicu (SEO), uključite i promovišite komentare svojih kupaca i posebno istaknite proizvode za koje znate da su bolji od konkurentnih

Relevantne metode plaćanja

Robusna platforma za plaćanje (Internet Payment Gateway) je osnovna pretpostavka za uspešan e-commerce. Ta platforma omogućuje trgovcu da prihvata različite metode plaćanja. Naime, popularnost pojedinih metoda plaćanja je različita od zemlje do zemlje. Dok su na nekim tržištima platne kartice daleko najvažniji metod plaćanja, na drugim tržištima su vodeći sistemi plaćanja ono što zovemo online transferi (Sofort, Giropay, Klarna, iDEAL…). Kupci iz SAD i delimično iz Velike Britanije, posebno žele da plate koristeći provajdere kao što je PayPal. Bilo kakva prodavnica koja računa na kupce iz Kine ili Rusije, apsolutno mora njima ponuditi plaćanje putem AliPay ili Yandex sistema. Ovako možemo do unedogled. Zato je od vitalnog značaja izbor kvalitetnog Payment Gateaway provajdera koji će omogućiti plaćanja upravo putem onog metoda koji zahtevaju njegovi kupci.

„User Experience“

U digitalnom svetu ne možete uspešno nastupati ukoliko vam sajt ne funkcioniše u skladu sa očekivanjima posetilaca. Ne zaboravite, ljudi kupuju preko interneta, pre svega zbog toga što je to komforno, a tek zatim zbog toga što je jeftinije. Ecommerce sajt zato treba biti dostupan 24/7. Greške na sajtu u momentu kada posetilac želi da izvrši kupovinu su recept za odustajanje od kupovine i napuštanje sajta.