Karakteristike tržišta Istočne Evrope

Karakteristike tržišta Istočne Evrope

Kada govorimo o porastu broja platnih transakcija, kao i ukupnom prometu, region istočne Evrope, već godinama, predstavlja drugo najbrže rastuće tržište u svetu. Ovaj rast umnogome je rezultat popularnosti debitnih kartica. Internet prevare, nažalost predstavljaju prepreku još bržem rastu.

Šta su potencijali istočnoevropskog tržišta?

Istočna Evropa, po ecommerce-europe.eu se sastoji od sledećih zemalja: Albanija, Belarusija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Moldavija, Crna Gora, Rumunija, Rusija, Srbija i Ukraina. Kada sve saberemo govorimo o 139 miliona internet korisnika.

Ukupna vrednost svih e-commerce transakcija iznosi oko 20 milijardi Eura, što je prilično malo u poređenju sa tri najveća evropska tržišta, UK, Nemačka i Francuska, koje zajedno procesiraju preko 200 milijardi eura.

east-europeIstočna Evropa čini oko 9-10% celokupne evropske Internet trgovine

Međutim, tendencija rasta je očigledna sa zemljama kao što je Rusija sa svojih 15.5 milijardi, Ukrajina 1.8 milijardi i Rumunija sa preko 1.2 milijarde Eura. Mnoga online plaćanja u regionu se još uvek vrše u gotovini, prevashodno tzv „cash on delivery“. Ali sve više vidimo i alternativne metode, kao što su bankarski transferi, koji uzimaju svoj deo tržišta.

Kratak pogled na ova rastuća tržišta pokazuje nam rapidan skok internet aktivnosti gde u Rusiji danas preko 84 miliona koristi internet, a 24 miliona kupuje online. Skok ostvaren u Rusiji u periodu 2013 / 2014 je bio veći od 50%, a ovakav trend se nastavlja. Prosečan online kupac iz Rusije godišnje potroši preko 600 Eura. Najdominantniji alternativni metodi plaćanja su: Qiwi, RBK, Yandex Money, Moneta and Webmoney.

Uprkos preprekama, kao što su spora dostava proizvoda, popularnost online kupovine nastavlja da raste u Ukraini. Broj internet korisnika iznosi prekko 22 milliona, dok njih 3 miliona kupuje preko interneta. Najpopularnije kategorije proizvoda čine bela tehnika i mobilni telefoni.

Tokom 2014 je preko 3 miliona Rumuna kupovalo online. Internet korisnika ima oko 12 miliona što čini 55% ukupnog broja stanovnika. U skladu sa trendovima koje ostvaruje ceo region, u Rumuniji je vrednost e-commerce-a iznosila blizu 1.2 milijarde Eura, što predstavlja skok od 30% u odnosu na prethodnu godinu.

Ostala tržišta ove regije su značajno manja, sa Bugarskom koja „vodi“ sa 200 miliona eura i svih ostalih zemalja koje zajedno imaju oko 800 miliona Eura.

Šta kupci u istočnoj Evropi kupuju online?

Najčešće kupovana roba je garderoba, cipele i modni detalji, a slede knjige, roba za domaćinstvo, filmovi, muzika, putovanja, karte, elektronski uređaji, računarski software i hardware, kao i bela tehnika.

Generalno gledavši, B2C E-commerce u istočnoj Evropi stabilno raste. Sve više banaka pribavlja licence za prihvat kartica (Visa i MasterCard). Broj internet korisnika takođe ubrzano raste. Međutim, na putu dostizanja standarda koji vladaju u zapadnoj Evropi, ovaj region treba prevashodno da reši tri glavne prepreke: sigurnost online platnih transakcija, brzina i kvalitet dostave proizvoda i konačno, uvećanje poverenja u internet trgovinu.

AllSecure Payment Gateway je povezan na veliki broj banaka i prihvatilaca u istočnoj Evropi, te su naši trgovci u mogućnosti da svoje online proizvode ponude kupcima u navedenim zemljama u domaćoj valuti i lokalno poznatim karticama i metodima plaćanja.